Головна » Файли » Участь у заходах |
29.10.2014, 17:58 | |
Виховна година «Гендер і стать. Гендерні стереотипи у нашому життї» МЕТА: розширити знання учнів про проблему гендерних взаємовідносин у суспільстві. ЗАВДАННЯ:
МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: Два аркуші формату А3, анкета “Якою мірою ви зорієнтовані на психологічні відмінності статей”, картки з рисами, картки з міфами, картки з незакінченими реченнями, вислови та прислів’я, що стосуються гендерної рівності, малюнки чоловіка і жінки. УЧАСНИКИ: учні 10класу. Завдання 1 (– 5 хв.) Розгляньте ситуацію: Одного разу художниця намалювала такий маленький комікс: два персонажі з червоними від морозу вухами стоять на вулиці в найхолодніший день року. Один говорить: «Навіщо мені шапка для мене холод пусте.»Другий: «Я не ношу шапки, вона псує мені всю зачіску.»
Отже, тема нашого заняття «Гендер. Гендерні стереотипи в нашому житті.» Для для початку вияснимо що, таке Гендер? Ґендер (англ. gender — «стать», від лат. genus — «рід») — соціально-біологічна характеристика, через яку визначаються поняття «чоловік» і «жінка» психосоціальні, соціокультурні ролі чоловіка і жінки як особистостей, на відміну від статі, яка позначає біологічні відмінності. Тобто, стать і гендер – поняття нерівноцінні. Стать - біологічна, дається при народженні. Гендер – соціальне, формується від народженя суспільством. Сім’я і суспільство завдяки соціалізації перетворюють індивіда як істоту біологічну у істоту суспільну. Ґендерні відмінності формуються у процесі соціалізації — навчання ролі чоловіків і жінок, який відбувається від перших днів народження до статевозрілого віку, і меншою мірою — пізніше. Вправа “Валіза”.(10 хв.)Учні отримують завдання за 5 хвилин створити психологічний портрет жінки та чоловіка з 10 рис: 5 позитивних і 5 негативних. Ідеї необхідно записати на аркуші А3,а потім прикріпити на дошці і презентувати. Після вправи проводиться обговорення .На що орієнтувались у виборі якостей? Які якості було вибрати легше? Потім проводиться узагальнення наскільки стереотипізованими вийшли створені образи. Психолог: Стереотип (від греч. "stereotype": stereos - твердий, міцний і typos - форма, зразок, відбиток) - тверда, часто спрощена, стандартна думка про соціальні групи чи про окремих індивідів як представниках цих груп. Стереотип - це судження, у загострено спрощеній та узагальненій формі, з емоційним фарбуванням. Види стереотипів: етнічні, національні, політичні, гендерні,сімейні… Гендерні стереотипи – стійкі для даного суспільства в певний історичний період уявлення про відмінність між чоловіком і жінкою, про їх місце і роль в суспільстві. Стереотип обмежує людину, заганяє її у певні рамки, часто перешкоджає. Гендерні стереотипи можуть бути хибними, занадто узагальненими. У цьому випадку вони будуть виконувати консервативну і навіть шкідливу роль, формуючи хибне знання про гендерні ролі, неконструктивно впливати на їхню міжособистісну взаємодію і сприяти викривленому сприйняттю чоловіків та жінок та їхніх ролей у суспільстві. Приклади гендерних стереотипів: Усі жінки мріють вийти заміж. Усім дівчатам подобається рожевий колір, серіали і шопінг. Жінки погано водять машину і нічого не тямлять у техніці. У жінок геть відсутня логічне мислення. Стереотипів про чоловіків теж немало: Справжні чоловіки не плачуть, це ганьба! Чоловіки бояться розумних і успішних жінок. Всі чоловіки обожнюють пити пиво і дивитися футбол. Перегляд відеоролику «Гендерні стереотипи»(5 хв.) Завдання: при перегляді відеоролика запам’ятати як омога більше стереотипів і по закінченню відео записати їх на дошці. Скажіть, до яких наслідків, на вашу думку призводять гендерні стереотипи? (Гендерні стереотипи призводять до гендерної нерівності ) Існує 4 типи гендерних стереотипів: Перша група гендерних стереотипів стосується закріплення сімейних та професійних ролей, відповідно до статі. Так, для жінок головними соціальними ролями є сімейні ролі: мати, господиня. Вважається, що жінка може реалізувати себе тільки у сім’ї. Для чоловіка головними ролями є професійні. Вважається, що чоловік зобов’язаний зробити професійну кар’єру і мати змогу матеріально забезпечувати сім’ю. Відповідно до цих уявлень, жінок оцінюють за наявністю сім’ї та дітей, а чоловіків – за професійними успіхами. Друга група гендерних стереотипів пов’язана з відмінностями у змісті праці. Сфера жінок – це емоційна діяльність, яка має обслуговуючий та виконавчий характер праці. Виробнича сфера – це сфера діяльності для чоловіка, де головними є творчість, влада, сила. Третя група гендерних стереотипів – це стереотипи чоловічності і жіночності. Відповідно до цих стереотипів, чоловікам та жінкам приписують певні психологічні якості та властивості особистості, які можуть не відповідати дійсності. Четверта група гендерних стереотипів – це стійкі уявлення що стосуються зовнішності, фізичної привабливості представників обох статей.
Вправа “Орієнтація на стереотип”.(10 хв.) Тест ”Якою мірою ви орієнтовані на психологічні відмінності статей”. Учням зачитують 10 ситуацій а вони на бланку відмічають про кого йдеться - про жінку чи чоловіка. Після виконання вправи проводиться обговорення На що орієнтувались у виборі варіанту? На власний досвід чи на загальноприйняте уявлення? Психолог відмічає правильність і неправильність відповідей, аргументовано пояснює правильні відповіді. Повідомлення 1(5 хв.) Вправа “Розвінчання міфів”.(10 хв.) Учні отримують картки, із поширеними стереотипними уявленнями про жінок і чоловіків. Кожен міф зачитує представник команди та підтверджує чи спростовує його. Психолог або підтримує думку або заперечує її, виходячи з правильності чи помилковості. Перегляд презентації - 5 хв. Психолог: І жінки і чоловіки мають рівні права, можливості. Звичайно і ті, ті мають окремі недоліки. Але ідеальних людей немає. І тому коли ви будете будувати власні сім”ї, намагайтесь побачити людину такою, яка вона є, а не те наскільки вона відповідає стандарту. Після виконання вправи проводиться обговорення, в ході якого необхідно вивести думку, що і жінки і чоловіки мають в собі багато спільного, що не можна стверджувати зверхність чоловіків над жінками. Представники статей рівні в своїх правах і можливостях, в особливостях. Не тотожні, а рівні. Тому і жінки і чоловіки повинні мати однакові можливості для реалізації свого потенціалу у всіх сферах суспільного, професійного та сімейного життя. Додатки: Інформаційне повідомлення 1. Прояви гендерної нерівності у побутовій сфері Вчені підрахували, що жінка в середньому витрачає на сімейні справи у – 6-8 разів більше часу, ніж чоловік. Прибиранням квартири займається понад 80% жінок і 20 % чоловіків. Допомагають дітям у підготовці шкільних завдань понад 70% жінок і лише 30 % чоловіків. Особливо помітні відмінності між статями у використанні поза робочого часу. Так, приготування їжі забирає у жінок 10-12 годин на тиждень. У чоловіків же година-півтори. Купівля продуктів у жінок забирає 4 години часу, а у чоловіків – півгодини на тиждень. Прання у жінок забирає 4 години на тиждень, а у чоловіків – 15-20 хв. Жінка несе подвійне навантаження, крім роботи виконує ще велику кількість домашніх обов’язків. Становище сільських жінок ще важче, бо вони несуть потрійне навантаження. Упродовж дня, сільська жінка в середньому може лише 16 хв. Часу присвятити дітям, бо більше просто немає. До вправи «Розвінчаня міфів» Жінки – більш альтруїстичні, співчутливі, завжди орієнтовані на надання допомоги. Чоловіки – егоїстичні, пихаті, товстошкірі, нездатні до співпереживання. Тільки жінка може бути вседержитель кою миру та злагоди в сім’ї та суспільстві. Чоловіки від своєї природи – войовничі. Одна жінка – баба, дві баби – базар. Жінки – балакучі, язикаті особи, пліткарки, не вміють тримати язика за зубами. Справжні чоловіки не багатослівні. Жінки – емоційніші, вразливіші, мають слабшу нервову систему, тому коли щось одразу в сльози. Бабина дорога – від печі до порога. Хатня робота і виховання дітей – обов’язок жінок. Чоловік у кращому разі може допомогти дружині. Домашній затишок – справа рук жінки. Щастя жінки неможливе без сім’ї та дітей. Ніщо не може замінити жінці щастя материнства та подружнього життя. Чоловік здатний реалізувати себе поза сім’єю, занурившись у роботу. Чоловіки прагнуть фізичних стосунків, а жінки – кохання. Чоловіки частіше зраджують, ніж жінки. Вони схильні упадати за кожною спідницею. Жінки люблять вухами, чоловіки – очима. Молодість та краса жінки – головна запорука її щастя. Успішність чоловіка визначається лише високим матеріальним та соціальним статусом. Кращі керівники – чоловіки. Жінкам необхідно орієнтуватись на підлеглі ролі. Чоловіки краще розуміються в політиці, економіці та науці. У жінок волосся довге, а розум – короткий. Жінка виховує дітей, а чоловік забезпечує сім’ю. Чоловік – голова, а жінка – шия. До вправи «Жінки - чоловіки» Жіночі риси Скромність, чесність, елегантність, ніжність, самопожертва, глибина почуттів, материнські почуття, чутливість, здатність співпереживати, компетентність, вразливість, сльозливість, енергійність, працелюбність, вірність, душевність, тонкий смак, витривалість, освіченість, широкий кругозір, поступливість, принциповість, здатність прощати, комунікабельність, громадська активність, м’якість, господарність, бережливість, гостинність, краса, терпеливість, доброта, пасивність, страх успіху, охайність,професіоналізм. Чоловічі риси Безстрашність, наполегливість, фізична сила, впевненість, відповідальність, елегантність, зовнішня краса, чесність, вірність, господарність, турботливість, благородство, скромність, агресивність, честолюбство, енергійність, наполегливість, заповзятливість, владність, незалежність, освіченість, людяність, взаємодопомога, чуйність, несправедливість, комунікабельність, широкий кругозір, ерудованість, нещирість, дратівливість, егоїстичність, здоров’я. До вправи «Орієнтація на стереотип» Тест «Якою мірою ви орієнтовані на психологічні відмінності статей» 1.Дві людини відкривають коробку цукерок. Одна кладе всю цукерку в рот, а інша надкусує, щоб подивитись начинку. Хто ця остання людина? 2. Подружжя ввечері дивиться телевізор. У сусідній кімнаті спить хвора дитина. Один з подружжя говорить: «Не хвилюйся, справи покращаться.» Хто це сказав? 3. Подружжя обідає в ресторані. Один з них вибирає страву з екзотичною назвою, інший - добре знайому. Хто гурман-чоловік чи жінка? 4. у крамниці на поличках зліва виставлені новинки, справа – давно відома продукція. Хто з подружжя зацікавиться новинками? 5. Бензин у автомобілі закінчується. Один з подружжя пропонує заправитись на найближчій станції, інший пропонує почекати до іншої, де ввічливіший персонал. Хто з подружжя пропонує зачекати? 6. Подружжя розшукує будинок приятеля. Один з них пропонує запитати перехожих, інший каже: знайдемо самі. Хто не хоче питати дорогу? 7. На стоянці незнайомий автомобіліст каже подружжю, що знаходиться в машині: «У вас, ніби, спускає колесо». Водій відповідає: «Нічого, якось доїдемо». Пасажир заперечує: «Треба подивитись, що там!» Хто сидить за кермом? 8. На перехресті перед світлофором у трьох рядах зупинилось три легкові автомобілі. Коли загорається зелене світло, один з водіїв прагне стартувати першим, щоб стати «лідером». Хто він? 9. У кінотеатрі показують дуже важкий фільм. Хто більше схвильований трагічними сценами - чоловік чи жінка? Ключ.
За кожне співпадання з ключем нараховується 1 бал. За спів падання з відповіддю на останнє питання – 2 бали. Якщо набрано з бали і нижче - ви не поділяєте точки зору про відмінності чоловіків і жінок. Ви вважаєте, що між статями більше подібного ніж відмінного. Якщо набрано від 4 до 8 балів –ви вважаєте, що чоловіки і жінки дещо відрізняються одне від одного, але ці відмінності не дуже значні. Якщо набрано 9 і більше балів, ви вважаєте чоловіків та жінок двома полярними світами.
| |
Переглядів: 3050 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |