Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Участь у заходах

Урок світової літератури в 5 класі
14.11.2014, 12:10

Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик –зірка». Еволюція образу головного героя.       Символічний зміст назви казки

Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда; допомогти учням зрозуміти символічний зміст назви твору; простежити шлях еволюції Хлопчика-зірки; з’ясувати, в чому, на думку автора, полягає справжня краса; розвивати вміння аналізувати казку і робити самостійні висновки; виховувати любов до матері, повагу до людини.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, карточки із завданнями для груп, плакат з виразом, музика М. Рибнікова «Зустріч» (до фільму «Зоряний хлопчик»), кольорові смужки, зірки

Тип уроку: комбінований

Справжня краса – внутрішня, вона йде

 від усього серця, в якому живе любов.

Крістіна Алігера

Структура уроку

  1. Організаційний етап. Психологічна розминка «Посмішка»

Учитель:

Сьогодні в нас чудове свято:

Гостей зібралося багато.

Усі привітні, подивіться –

І ви їм радо усміхніться.

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День для всіх веселим буде.

  1. Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок»

Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів. (Звучить повільна музика.)

Слово учителя. Сядьте зручніше і закрийте очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер відкрийте очі. Подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу і зігріє своїм теплом.

  1. Етап перевірки домашнього завдання

Учитель. А радісно на душі нам буде ще й тому, що гарно готувалися до уроку і зараз перевіримо свої знання. Допоможе вправа «Перевір себе».

  1. Вправа «Перевір себе».
  • Автор казки «Хлопчик-зірка». (Оскар Уайльд).
  • Назва країни, в якій він народився.(Ірландія).
  • Столиця Ірландії. (Дублін).
  • Батько письменника за фахом.(Лікар).
  • Захоплення юного Оскара в шкільні роки.(Вивчення мов, давньогрецька культура).
  • Назва навчального закладу, до якого вступив Уайльд. (Оксфордський університет).
  • Національна література, до якої належить творчість Уайльда. (Англійська література).

III. Етап всебічної перевірки знань

  1. Літературний диктант «Так» чи «Ні»

1.   Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)

2.   Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)

3.   Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)

4.   Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)

5.   Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)

6.   Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)

7.   Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)

8.   Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає,почали шукати для нього монети (Ні)

9.   Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)

IV.Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

  1. Мотивація навчальної діяльності

    Вчитель. Отже, я гадаю, ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над нею, поговоривши про перетворення головного героя.

    Казка «Хлопчик- зірка» - це історія про безцінний дар любові. Співчуття та милосердя, який легко втратити в буденності, але без якого життя, навіть сповнене зовнішньої краси та людського захоплення, стає потворним та порожнім. Хоча, щоб зрозуміти це і повернути втрачений дар, часто доводиться пройти дорогою страждань і випробувань. Сьогодні ми продовжимо аналізувати казку, простежимо шлях еволюції головного героя, спробуємо зрозуміти символічний зміст твору та знайти відповідь на головне питання: «Яка краса може змінити світ на краще?», «Що головніше в житті?» Про це піде мова на нашому уроці.

  1. Презентація теми, мети та епіграфу уроку

V. Етап засвоєння нових знань

Учитель. Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки». Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа, «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей».

  1. Випереджальне завдання. Словникова робота.

Зірка – 1. Небесне тіло, видиме простим оком у вигляді світлої точки на небі. 2. Перенос. знач.- видатний діяч мистецтва, науки, спорту.

Еволюція – розвиток, процес поступового перетворення

  1. Вправа «Асоціативний кущ»

Кожний літературний твір – це «загадка». Іноді відгадка зберігається в його назві.

  • Які асоціації у вас викликає слово «зірка»? (Краса, загадковість, холод, даль, небесне тіло, слава, успіх, світло)
  • Що може означати сполучення слів «зірка» і «хлопчик»?
  • Яким ви очікуєте побачити хлопчика? (Він має бути прекрасним, якимось чарівним, нести світло, тепло людям)
  1. Робота над образом Хлопчика-зірки. Еволюція образу головного героя.
  • А чи був він таким насправді? Тож ми простежити за еволюцією образу Хлопчика-зірки.
  • Як Хлопчик-зірка з’явився на землі?
  • В яких умовах виховувався хлопчик?
  • Що вирізняло його зовнішність поміж інших дітей? Підтвердіть свої слова описом героя.(96 с.)
  • Яким одним словом можна назвати його зовнішність? Він був…гарним.
  • З якими квітами автор порівнює Хлопчика-зірку?
  1. Випереджальне завдання
  • Що символізують квіти, з якими автор порівнює Хлопчика-зірку?

Нарцис – самозакоханість

Троянда – краса, кохання, розкіш, розніженість

Фіалка – весна, скромність; лілові – смуток, смерть

  • Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?
  1. Робота з ілюстрацією.
  • Що ви можете сказати про цей портрет? Чи вдалося художнику передати красу героя, його характер?
  1. Дослідницька робота ( робота в групах)
  • Чи відповідає зовнішня краса хлопчика його поведінці?

Завдання: за текстом на с. 97-98 знайдіть, як відносився Хлопчик- зірка до оточуючих, схарактеризуйте його поведінку.

I група: дітей Лісоруба, сільських дітей та ровесників

     II група: нужденних, калік, сліпих;

     III група: названих батьків;

     IV група: бідної жебрачки

  • Чому хлопчик так поводився? (Він цінує свою красу, вважає себе незвичайним, народженим від Зірки)
  1. Фізхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

  1. Інсценування «Перша зустріч хлопчика з матір’ю»
  2. Бесіда
  • Які риси характеру героя розкриваються у цій сцені?
  • Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
  • Який найважчий гріх здійснив хлопчик? (Образа матері)
  • Яке покарання він отримав за свій гріх? Зачитайте опис з тексту. (с. 99)
  • Чи зрозумів головний герой свою провину? Доведіть цитатою з тексту (с.99)
  1. Слово вчителя

Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

  • Перелічіть. Що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив пробачення у «Божих створінь», яких образив, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому)
  1.  Читання уривку казки за ролями «Зустріч хлопчика з батьками» (на фоні музики) с. 104-105
  • Зачитайте уривок казки за ролями і подумайте, чи відбулося нове перетворення героя?
  1.  Бесіда
  • Чому відбулося нове перетворення? (Він зазнав страждань)
  • Що змінилося в характері хлопчика-зірки?
  • Чи повернулася краса до хлопчика? Чим вона відрізняється від попередньої? Зачитайте уривок з тексту. (с.104)
  • Що нового з’явилося в очах хлопчика? (М’яке, сердечне, страждання зробили його добрим, благородним, чутливим)

VI.Етап закріплення нових знань

  1. Робота у групах

I група – користуючись вправою «Сонечко», зі слів, які написані на карточці, визначити, яким був Хлопчик-зірка до перетворення.

II група – користуючись вправою «Сонечко», зі слів, які написані на карточці, визначити, яким був Хлопчик-зірка до перетворення.

Жорстокий, егоїстичний, щирий, добрий, милосердний, справедливий, самозакоханий, грубий, байдужий, співчутливий, самовідданий, безкорисливий, терплячий, невдячний, сердечний, пихатий, чутливий

III група – за допомогою прийому «Мозаїка» із запропонованих на окремих аркушах слів скласти вислів і пояснити його. ( «Зло нічого не дає, крім зла, вмій прощати, як прощає мати» Микола Луків)

IV група – скласти «кольорову стежину» героя до щастя, до краси за допомогою кольорових смужок. Передайте вчинки героя кольорами, прокоментуйте свій вибір.

  1. Робота з епіграфом. Як слова Крістіни Агілери розкривають зміст казки.
  2. Гра «Вір – не вір»
  • Чи вірите ви, що Хлопчика-зірку поважали і любили, тому що він вважав себе вище людей і не хотів розуміти їх?
  • Чи вірите ви, що тільки зовнішня краса може змінити світ на краще?
  • Чи вірите ви, що поєднання зовнішньої краси людини з її багатим внутрішнім світом, теплим і чутливим серцем може змінити світ?
  • Чи вірите ви, що хлопчик стає справжньою яскравою зіркою, бо несе людям любов, добро, милосердя?
  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення.

  • Прочитавши про Хлопчика-зірку, я зробив (-ла) висновок, що…

Слово вчителя. На початку уроку кожен з вас зняв із неба зірку. Чи здійснилося ваше бажання? Чи знаєте ви, що треба зробити, коли з неба падає зірка?

Я хочу подарувати вам зорепад і побажати, щоб усі загадані вами бажання та заповітні мрії обов’язково збулися. 

VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання

      Підготуватися до контрольної роботи за творчістю О.С. Пушкіна, Г.К. Андерсена, О. Уайльда

Категорія: Участь у заходах | Додав: Умарі
Переглядів: 9496 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: