Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Участь у заходах

Урок історії в 10 класі
17.12.2014, 16:03

Тема: Західно-Українська Народна Республіка.

Мета:

  • дослідити процес створення ЗУНР, її державотворчу діяльність;
  • формувати вміння учнів аналізувати матеріал, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, оволодіння хронологічною просторовою та іншими компетенціями, сприяти формуванню інформаційної компетентності;
  • виховувати в учнів почуття патріотизму та громадянської свідомості.

Обладнання: підручник, історичні джерела, карта, набір атласів, відео фрагмент документального фільму «Акт Злуки».

Історичні персоналії: Є. Петрушевич, К. Левицький, Д. Вітовський.

Історичні поняття: конституанта, злука, УГА, ЗУНР, листопадовий чин, чортківська офензива.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Структура уроку.

І. Організаційний етап.

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.

  • Які події у всесвітній історії та в історії України початку ХХ ст. можна назвати історичним рубіконом?

Прогнозована відповідь: Перша світова війна, Лютнева революція в Росії, Українська революція.

  • Які саме події стали поштовхом до Української революції?

Прогнозована відповідь: Лютнева революція в Росії

  • Коли була утворена Директорія УНР?
  • Складіть сенкан на тему «Директорія»
  • В якому напрямку розвивався український національний рух в Західній Україні в період Української революції?

Прогнозана відповідь: активізувався в справі національного державотворення

ІІІ. Етап засвоєння нових знань.

Оголошення теми урок, очікуваних результатів уроку.

Очікувані результати уроку учні визначають разом із вчителем.

План

  1. Проголошення ЗУНР, утворення УГА.
  2. Злука ЗУНР і УНР.
  3. Українсько – польська війна.
  4. Північна Буковина, Хотинщина, Закарпаття.

 

  1. Проголошення ЗУНР, створення УГА
  • Чого прагнули українці Західної України? (Власної держави)
  • Чи порушувалось питання про долю Західної України на переговорах в Бресті? (Так, делегація УЦР прагнула домогтися включення західноукраїнських земель до складу УНР)

Тривалий час цісарський уряд відмовлявся виконати це зобов’язання, але в умовах наближення поразки ситуація змінилась. В ході моєї розповіді учні складають таблицю:

 

Дата

Подія

16 жовтня 1918р.

Маніфест імператора «До моїх вірних австрійських підданих»

18 жовтня 1918р.

Утворення Української Національної Ради

19 жовтня 1918р.

Постанова УН ради про об’єднання українських земель в єдину державу

1 листопада 1918р.

Листопадовий чин

Захоплення українськими військовими формуваннями влади у Львові

 

11 листопада 1918р.

 

Утворення першого західноукраїнського уряду – Державного секретаріату на чолі з Костем Левицьким

 

13 листопада 1918р.

 

Проголошення самостійності ЗУНР. Президент – Євген Петрушевич.

 

Короткі повідомлення учнів про Петрушевича, Левицького, Вітовського.

Отже, на карті Європи з’явилася нова держава – ЗУНР. Використовуючи історичні джерела, заповніть табличку.

І група опрацьовує документ: « Статут Української Національної Ради. 18 жовтня 1918р.».

ІІ група: «Прокламація Української Національної Ради від 19 жовтня 1918р.»

ІІІ група: «Відозва Української Національної Ради 1 листопада 1918р.» і «Тимчасовий Основний Закон про державну самостійність українських земель… 13 листопада 1918р.»

Мета і завдання Унради.

Територія ЗУНР. Розв’язання національного питання.

Внутрішня політика ЗУНР.

 

 

 

 

Вчитель: - Уряд ЗУНР добре розумів, що відстоювати інтереси українців можливо лише за наявності професійної армії. Завдання з її створення було покладено на Державний секретаріат військових справ. Основою УГА стали військові частини – учасники Листопадового повстання у Львові та два бойові курені легіону УСС.

Використовуючи документ «усна історія», визначте мету створення армії.

Підсумок.

 Отже, давайте з вами підсумуємо, чим завершилася боротьба західноукраїнського населення восени 1918р.?

Створенням власної держави. До її будівництва було залучено багато політичних партій, у розбудові держави взяли участь різні верстви українського населення, у тому числі національні меншини.

  1. Злука УНР і ЗУНР

Вчитель:

-    З ким з перших днів існування ЗУНР вона перебувала у стані конфлікту?

  • Чи достатньо було сил в УГА?
  • Чому ЗУНР не мала підтримки Антанти?

    При вивчені другого питання учні опрацьовують наступні документи:

І група, «Акт Директорії про об'єднання УНР і ЗУНР 22 січня 1919р.

ІІ група, історик І. Лисяк – Рудницький про соборність України.

ІІІ група, «Ухвала Укради про об'єднання ЗУНР з УНР».

    Після опрацювання документів, учні дають відповіді на питання:

- які причини об'єднання двох держав?

- як планувалось об'єднання двох держав?

- чому історик Рудницький вважає, що соборність України «не дочекалася своєї реалізації»?

    Перегляд відеофрагменту «Акт Злуки». Після перегляду ставлю учням запитання:

  • які ваші враження від перегляду відео?
  • уявіть себе на площі? Як би ви реагували на ці події?
  • чи реалізована ідея єдності в наш час?

Підсумок. Акт Злуки втілив  мрію багатьох поколінь українців про створення суверенної Соборної України. Але через воєнний стан реалізувати цю ідею ставало все важче.

  1. Українсько – Польська війна.

Вчитель.

  • Чи можливим було примирення українців і поляків в листопаді 1918р.?
  • Кого підтримувала Антанта в цьому конфлікті?

    Одним з наслідків Злуки було зміцнення УГА офіцерами, зокрема командувачем став Омелянович-Павленко. В січні 1919р. УГА починає витісняти поляків з Галичини. 16 лютого 1919р. Вовчухівська операція, критична ситуація для поляків. Під тиском Антанти ЗУНР іде на перемир'я. Вимога Антанти: до Польщі відходить 40% території східної Галичини, зокрема Львів та Дрогобицько-Бориславський нафтовий басейн. Українці відмовились виконувати вимоги. Контрнаступ поляків в травні 1919р. УГА опинилася затиснута біля Чорткова.

    У цей критичний момент Петрушевичу було надано права диктатора, навів порядок у військах. Червень 1919р. Чортківська Офензива широкомасштабна наступальна операція УГА. Було звільнено Тернопіль, Ожидів, але це був останній наступ УГА. Контрнаступ поляків, УГА змушена була переправитись на лівий берег річки Збруч, де згодом об’єдналась з армією УНР. Територію ЗУНР окупувала Польща, почалося поглинання західноукраїнських земель іншими державами.

    Отже, визвольна боротьба в західній Україні завершилась поразкою.

ІV. Питання. Робота з підручником. Заповнення таблиці. (Учні опрацьовують вдома самостійно)

Поглинання території ЗУНР різними країнами

 

Східна Галичина

Північна Буковина

Закарпаття

 

 

 

ІV. Етап закріплення нових знань.

  1. Виділіть елементи, які не відповідають логіці запропонованого ряду, свій вибір поясніть: Українська Національна Рада, державний секретаріат, УГА, народний секретаріат.
  2. Поставте події в хронологічній послідовності:

А. Чортківська офензива;

Б. Утворення УГА;

В. Проголошення ЗУНР;

Г. Листопадовий зрив.

3. Порівняйте тексти ст.. 209 підручника. Сформулюйте власну точку зору поразки ЗУНР в українсько-польській війні.

Підведення підсумків та оцінювання результатів. Чи виправдилися ваші очікування від уроку? Чи з'явилося бажання самостійно дізнатися більше?

V. Етап інформації учнів про домашнє завдання, і інструктаж з його виконання.

§20, опрацювати 4 пункт плану самостійно у вигляді таблички. Творче завдання. Як на вашу думку, могла скластися подальша доля ЗУНР, якби вона перемогла в українсько-польській війні.

Категорія: Участь у заходах | Додав: Умарі
Переглядів: 902 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: