Головна » Файли » Участь у заходах |
18.10.2014, 14:15 | |
Тема. Інфузорії. Паразитичні найпростіші. Мета: Навчальна: Продовжити формувати знання учнів про одноклітинних тварин; ознайомити із представниками класу Інфузорії; дати їм загальну характеристику та визначити роль у природі та житті людини; поглибити знання учнів про різні форми співіснування живих організмів . Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності одноклітинних тварин; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву. Виховна: виховувати раціональне ставлення до природи, необхідність розуміти її закони, для убезпечення себе від хвороб. Обладнання. Таблиця «Тип Найпростіші», учнівські презентації «Power Point» «Малярійний плазмодій», «Лямблії», «Сонна хвороба», фотографії, рисунки й таблиці із зображенням паразитичних найпростіших. Базові поняття і терміни уроку: війки, клітинний рот, порошиця, збудник, переносник. Тип уроку: комбінований. СТРУКТУРА УРОКУ І. Організаційний етап Перевірка учнів та класу до уроку ІІ. Етап перевірки домашнього завдання Обґрунтуйте такі твердження: - не всі Найпростіші – одноклітинні організми…. - не всі Найпростіші – мікроскопічні… - не всі Найпростіші – тварини… - клітина Найпростіших не така проста… ІІІ. Етап всебічної перевірки знань Гра «Так» чи «Ні» - евглена живиться лише на світлі; - Найпростіші розповсюджуються на стадії цисти; - Найпростіші живуть лише у водному середовищі; - усі найпростіші мають скоротливі вакуолі; - амебі властивий позитивний фототаксис, тобто вона рухається в освітлену частину водойми; - Найпростіші розмножуються на стадії цисти; - Амеба звичайна – хижак. Вона поїдає інших найпростіших; - Найпростіші розмножуються поділом клітини навпіл; IV. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань - неформальним шляхом оцінити те, що вони вже знають (навіть помилкові уявлення); - встановити мету навчання; Отож, ми здобули певні знання про Найпростіших, більшість з яких одноклітинні, сьогодні продовжимо вивчення найпростіших та з’ясуємо чи всі вони для нас безпечні. V. Етап засвоєння нових знань Вивчати нову тему будемо за планом План
Розповідь учителя з використанням таблиці.
До цього класу належить близько 6 тис. видів. Це найбільш високоорганізовані організми серед найпростіших. Більшість із них живе у прісній і морській воді, деякі у вологому ґрунті, частина (близько 1 тис. видів) паразитує на людині й тваринах. З морфологічними й біологічними особливостями інфузорій ознайомимося на прикладі типового представника – інфузорії-туфельки. Інфузорія-туфелька має розмір близько 0,1 - 0,3 мм. її тіло за формою нагадує підошву туфлі. Ця тварина має сталу форму тіла. Тіло інфузорій вкрите війками. їх налічується близько 10-15 тис. Характерною ознакою інфузорій є наявність двох ядер: великого і малого. З малим ядром пов'язана передача спадкової інформації, а з великим - регуляція життєвих функцій. Туфелька рухається вперед переднім (тупим) кінцем і одночасно крутиться вправо вздовж осі свого тіла завдяки узгодженій дії війок, що загрібають воду. (Перегляд відеоролика про пересування та живлення інфузорії-туфельки) Органелами живлення у інфузорії-туфельки є: передротова заглибина, клітинний рот і клітинна глотка. Бактерії та інші поживні речовини разом з водою заганяються навколоротовими війками через рот у глотку і потрапляють у травну вакуолю. Досягнувши певного розміру, вакуоля відривається від глотки і захоплюється коловим рухом цитоплазми. При цьому їжа в ній перетравлюється під дією ферментів і всмоктується в ендоплазму. Потім травна вакуоля наближається до порошиці і неперетравлені рештки їжі викидаються назовні. Інфузорії припиняють живлення лише в період розмноження. У туфельки є дві скоротливі вакуолі з привідними канальцями. Розмножується туфелька поперечним поділом, під час якого спочатку відбувається поділ ядер. Отже, інфузорії порівняно з іншими найпростішими мають складнішу будову: сталу форму тіла, наявність клітинного рота, клітинної глотки, порошиці, складного ядерного апарату.
Розповідь учнів, які отримали випереджаюче завдання. Презентація «Малярійний плазмодій» 3. Паразитичні найпростіші. Розповідь про захворювання, спричинені найпростішими тваринами. Амебна дизентерія Спричиняється дизентерійною амебою. Зазвичай ця амеба живе в товстому кишечнику й живиться його мікрофлорою. Але в деяких випадках вона починає поїдати клітини слизової оболонки кишечнику, спричиняючи утворення виразок. Дизентерійна амеба здатна проникати в лімфатичні судини, а потім у різні внутрішні органи й утворювати там небезпечні нариви. Сонна хвороба Спричиняється трипаносомою. Ці найпростіші паразитують у крові, лімфі й спинномозковій рідині людини. Захворювання переноситься кровосисною комахою мухою цеце під час укусу. Воно супроводжується лихоманкою, запаленням лімфатичних вузлів і сонливим станом. (Показ слайдів).
Почувши характеристику захворювання, назвіть збудника : - знаходиться у просвіті кишечника, а проникаючи у стінки кишки, руйнує клітини слизової оболонки (дизентерійна амеба); - паразитує у крові, лімфі, спинномозковій рідині; у людини спричиняє сонну хворобу (трипаносома); - паразитують у клітинах, уражають шкіру, внутрішні органи (печінку, селезінку) (лейшманії); - паразитують у протоках печінки, тонкому кишечнику (лямблії); - уражає клітини крові – еритроцити ( малярійний плазмодій). VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання: Опрацювати матеріал §11, дати відповіді на питання в кінці параграфа, знати нові поняття та визначення. Підготувати цікаву рубрику про різноманітність губок їхнє значення в природі та житті людини. | |
Переглядів: 1057 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |