Оптимальна система заходів для надання допомоги школяру, який не встигає
1.Допомога в плануванні навчальної діяльності (планування повторення та виконання мінімуму вправ для ліквідації прогалин, алгоритмізація навчальної діяльності щодо аналізу та виправлення типових помилок тощо).
2.Додаткове інструктування під час навчальної діяльності.
3.Стимулювання навчальної діяльності (заохочення, створення ситуацій успіху, спонукання до активної роботи тощо).
4.Контроль за навчальною діяльністю (часте опитування учня, перевірка всіх домашніх завдань, активізація самоконтролю в навчальній діяльності тощо).
5.Різні форми взаємодопомоги.
6.Додаткові заняття вчителя з учнем.
Заходи щодо запобігання неуспішності учня
1.Всебічне підвищення ефективності кожного уроку.
2.Формування пізнавального інтересу до навчання та позитивних мотивів.
3.Індивідуальний підхід до учня.
4.Спеціальна система домашніх завдань.
5.Посилення роботи з батьками.
6.Залучення учнівського активу до боротьби за підвищення відповідальності учня за навчання.
Пам'ятка для осіб, які працюють з невстигаючими учнями
1.П.І.Б. учня.
2.Клас.
3.З яких предметів не встигає.
4.Поведінка учня.
5.Причини, що призвели до неуспішності.
6.Які засоби (дидактичні, виховні, навчальні, позакласні, додаткові заняття) використовують у роботі з учнем.
7.Кого залучено до роботи з подолання неуспішності учня.
8.Скільки часу вже триває ця робота.
9.Які зміни простежуються, чи є результати роботи.
Система роботи з формування позитивного ставлення школярів до навчання
Ставлення, що формується
|
1-й етап
|
2-й етап
|
3-й етап
|
4-й етап
|
Ставлення до змісту навчального матеріалу
|
Найлегший цікавий матеріал незалежно від його важливості, значущості
|
Цікавий матеріал, що стосується суті досліджуваного
|
Важливий, але непривабливий матеріал
|
|
Ставлення до процесу навчання (засвоєння знань)
|
Діє вчитель, учень тільки сприймає
|
Головним залишається вчитель, учень бере участь в окремих ланках процесу
|
Головним стає учень, учитель бере участь в окремих ланках процесу
|
Учень діє самостійно
|
Ставлення до себе, своїх сил
|
Заохочення успіхів у навчанні, що не потребує зусиль
|
Заохочення успіху в роботі, що потребує певних зусиль
|
Заохочення успіху в роботі, що потребує значних зусиль
|
|
Ставлення до вчителя
(колективу)
|
Актуалізована об'єктивність, нейтраліст
|
Привітність, уважність, особиста привабливість, допомога, співчуття
|
Доброзичливе ставлення, допомога учню
|
|
Профілактика неуспішності
Етапи уроку
|
Види допомоги в навчанні
|
1. У процесі контролю за підготовленістю учнів
|
Спеціально контролювати засвоєння питань, що зазвичай викликають в учнів найбільше утруднень. Ретельно аналізувати і систематизувати помилки, яких припускаються учні в усних відповідях, письмових роботах; з'ясувати типові для класу й зосереджувати увагу на їх виправленні. Контролювати засвоєння матеріалу учнями, які пропустили попередні уроки. По закінченні поділу теми або розділу узагальнювати підсумки засвоєння школярами основних понять, законів, правил, умінь і навичок, виявити причини відставання.
|
2. Під час викладання нового матеріалу
|
Обов'язково перевіряти під час уроку ступінь розуміння учнями основних елементів матеріалу. Стимулювати запитання з боку учнів у разі утруднень під час засвоєння навчального матеріалу. Застосовувати засоби підтримки інтересу до засвоєння знань. Забезпечувати великий вибір методів навчання, що дають змогу всім учням активно засвоювати матеріал.
|
3. Під час самостійної роботи учнів на уроці
|
Добирати до самостійної роботи завдання з найважливіших, складних і важких розділів навчального матеріалу, прагнучи меншою кількістю вправ, але поданих системно, досягти більшого ефекту. Включати до самостійної роботи вправи на виправлення помилок, допущених у відповідях і в письмових роботах. Інструктувати про порядок виконання роботи. Стимулювати постановку запитань до вчителя в разі утруднень у самостійній роботі. Допомагати учням у роботі, всіляко розвивати їхню самостійність. Вчити планувати роботу, виконуючи її в належному темпі, та здійснювати контроль за роботою.
|
4. Під час організації самостійної роботи поза класом
|
Забезпечити у виконанні домашньої роботи повторення вивченого, концентруючи увагу на найважливіших елементах програми, які зазвичай викликають найбільше утруднення. Систематично давати домашнє завдання на роботу над типовими помилками. Чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт, перевіряти ступінь розуміння цих інструкцій школярами, які не встигають. Погодити обсяг домашніх завдань з іншими вчителями класу, окрім перевантаження, особливо учнів, які погано встигають.
|
Надання допомоги учню на уроці
Етапи уроку
|
Види допомоги в навчанні
|
1. У процесі контролю за підготовленістю учнів
|
Створення доброзичливої атмосфери під час опитування. Зниження темпу опитування, дозвіл довше готуватися біля дошки. Пропонування учням орієнтовного плану відповіді. Дозвіл користуватися наочним приладдям, що допомагає з'ясувати суть явища. Стимулювання оцінкою, підбадьоренням, похвалою
|
2. Під час викладу нового матеріалу
|
Вживання заходів підтримки інтересу до тих, хто погано встигає, за допомогою запитань, що з'ясовують ступінь розуміння ними навчального матеріалу.
Залучення їх як помічників у підготовці приладів, дослідів тощо.
Залучення до висловлення пропозиції в разі проблемного навчання, до висновків та узагальнень або пояснень суті проблеми, висловленої сильним учнем.
|
3. Під час самостійної роботи на уроці
|
Поділ завдань на дози, етапи, виокремлення зі складних завдань низки простих, посилання на аналогічне завдання, виконане раніше.
Нагадування прийому та способу виконання завдання.
Вказівка на необхідність актуалізувати те чи інше правило.
Посилання на правила та властивості, необхідні для розв'язання задач і виконання вправ.
Інструктування щодо раціональних шляхів виконання завдань, вимог до їхнього оформлення.
Стимулювання самостійних дій учнів, які погано встигають.
Ретельніший контроль за їхньою діяльністю, вказування на помилки, перевірка, виправлення.
|
4. Під час організації самостійної роботи.
|
Вибір для груп учнів, що погано встигають, найраціональнішої системи вправ, а не механічне збільшення їх кількості.
Докладніше пояснення послідовності виконання завдання.
Попередження про можливі утруднення, використання карток-консультацій, карток з орієнтовним планом дій
|
|