Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Методична скарбничка

Рекомендації щодо формування логіко-математичної компетентності
08.11.2015, 13:04

Завдання  і вправи , на яких має формуватися і розвиватися логічного мислення.

Серед таких вправ виділяють наступні:

  • вправи на підведення тих чи інших понять під визначення;
  • завдання на з'ясування зв'язків між різними математичними об'єктами, на встановлення закономірності;
  • вправи на знаходження відсутньої фігури, на виділення зайвого предмета серед даної множини;
  • завдання на докази тощо.

У  роботі з розвитку у дітей логіко-математичного мислення можна використовувати такі види роботи:

  • дидактичні ігри і вправи з логічними блоками;
  • загадки математичного змісту;
  • завдання і задачі з логічним навантаженням.

Розвиток логічного мислення можна здійснювати на матеріалі завдань типу:

  • Учням пропонують: синій квадрат; синє коло; зелений квадрат; синє коло; зелений квадрат; червоний трикутник, і вимагають: викласти окремо предмет, у якого синій колір і квадратна форма;викласти окремо всі предмети, які мають синій колір або квадратну форму; викласти окремо всі предмети, у яких є або синій колір, або квадратна форма.
  • Учні отримують по чотири предмети двох різних видів: червоні кружечки, зелені квадрати. Парта, або якийсь майданчик, ділиться на дві половини. Учням пропонуються завдання: зробіть так, щоб праворуч були всі червоні кружечки; зробіть так, щоб ліворуч були не всі зелені квадрати; зробіть так, щоб праворуч були не тільки червоні кружечки; зробіть так, щоб праворуч були тільки всі червоні кружечки; зробіть так, щоб праворуч були не тільки усі червоні кружечки; зробіть так, щоб праворуч були всі ці предмети, крім червоних кружечків.

1. Яке із цих суджень хибне? (Підкресли його)

Число третього десятка більше від числа 41.

Різниця двох однакових чисел дорівнює нулю.

2. Прочитайте числа: 12, 21, 18, 9, 6, 24. Знайдіть серед поданих суджень такі, що передають однакову думку. ( Підкресліть  їх)

Всі числа діляться на 3.

Деякі числа діляться на 3.

Будь-яке з цих чисел ділиться на 3.

Одне число ділиться на 3.

Кожне число ділиться на 3.

Жодне з чисел не ділиться на 3.

Дидактична гра «Порівняй та поміркуй»

Мета. Вчити визначати, в якій групі більше (менше) предметів прийомами накладання і прикладання. Позначати рівність або нерівність кількості предметів в групах словами «більше», «менше», «порівну», «однаково». Знаходити два варіанти досягнення рівності предметів в групах: надавати перевагу одному з них, відповідаючи на проблемні запитання.

Обладнання. Фланелеграф; силуетні зображення жіночих фігурок,квітів, дерев, паростків розсади, лунок (в межах 5).

Ігрові дії. Дітям пропонується визначити рівність або нерівність предметів в групах («квіти для мами», «на квітучій галявині: дерева та квіти», «посадимо розсаду на городі») шляхом накладання або прикладання. Визначити шляхи досягнення рівності в групах, відповідаючи на проблемні запитання:

- Кому і що ти подаруєш зайву квітку?

- Чому не можна «рубати дерево» заради того, щоб дерев та квітів на галявині стало порівну?

- Чим дерево відрізняється від квітки?

- Що зробити доцільніше: викопати ще одну лунку, чи викинути паросток розсади?...

 

У роботі можна використовувати картки з логічними вправами:

«Лабіринт» - ігрова вправа. Учні мають знайти шлях до центру таким чином, щоб три доданки становили вказану в центрі суму – 10 або 20.

«М’ячики» - на закріплення обчислювальних навичок. Запропонуйте учням виконати завдання кольоровими олівцями (обчисливши вираз, дитина зафарбовує вказаним кольором відповідний малюнок або частину малюнка. У цих завданнях можуть бути пастки – там, де не треба зафарбовувати).

Вправа «Кубики» - на переставляння доданків. Учень повинен знайти зручний спосіб додавання. Приклад записується й розв’язується у клітинках під малюнком.

«Граф-схеми» - завдання творчого характеру. Учень має самостійно скласти приклади за даною «програмою». За умови виконання завдання в зошиті картку можна використовувати неодноразово.

Картки із «Віршованими задачами» теж пропонують учневі вписати в клітинки короткої умови задачі потрібні числа, а також записати розв’язання та відповідь.

Вправа «Намистечко» - це кругові приклади (додавання і віднімання у межах 20). Ніби нанизуючи намистинки, учень з’єднує послідовно відповідні вирази.

У картці з вправою «Втікачі» - дитина має вставити пропущені знаки «плюс» та «мінус», щоб була правильна рівність.

У «Лічилочках-квадратах» - учень, розв’язавши приклади горизонтальних і вертикальних рядків, має можливість самоперевірки: у разі правильного розв’язання останній вертикальний і останній горизонтальний рядки матимуть однакові відповіді, адже квадрати – «чарівні».

Вправа «Будиночки» - на закріплення знань складу чисел у межах 10. Щоб виконати завдання, учні мають вписати відповідне число (орієнтуючись на суму і відомий доданок) або два числа (орієнтуючись на подану суму).

Картки «Ялиночки», «Конвертики», «Зірочки» містять вправи, які розвивають уміння встановлювати логічну закономірність розташування чисел.

У вправі «Чиї яєчка?» учневі пропонується скласти нерівність. На гніздечках курочок вказаний результат прикладів, написаних на яєчках. Дитина спочатку обчислює приклади і з’єднує їх з потрібним результатом (або розфарбовує), а потім вже складає нерівність.

«Візерункові кросворди» - ігрова вправа. Правильно розв’язавши приклади, дитина матиме на картці не просто 12 зафарбованих клітинок, а певний візерунок (зафарбувати треба клітинки з числами-відповідями).

Вправа «Телефон» - ігрова. Розв’язавши приклади, учень за малюнком телефону вставляє у клітинки букви, які відповідають цифрам одержаних результатів, і отримує слово. Увага! Двоцифровому числу відповідають дві букви. Вправа побудована таким чином, що дитина має змогу перевірити себе (за умови правильного виконання обчислень), дізнавшись «ім’я» того, хто телефонує.

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Умарі
Переглядів: 862 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: