Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Державні стандарти

Підсумки впровадження державного стандарту початкової освіти (2012-2016 р.р)
17.06.2016, 13:28

   Державний стандарт початкової освіти є інноваційним інструментом створення в державі єдиного освітнього простору й умов для одержання якісної освіти в усіх типах загальноосвітніх навчальних закладів. Саме цим документом внесено ряд змін у навчально–виховний процес початкової школи.

  Позитивними змінами нової редакції Державного стандарту початкової освіти є: забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової загальної освіти, особистісно зорієнтований, компетентісний підхід в навчально-виховному процесі, використання здоров’язберігаючих технологій; екологічна спрямованість освіти; вивчення іноземної мови з 1 класу, інформатики – з 2 класу; посилення природничої складової стандарту, впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі початкових класів. Відповідно до цих змін має формується й особистість педагога.

  2015/2016 н.р. є значимим для початкової школи. Адже цей рік – це рік підведення підсумків впровадження нового державного стандарту початкової освіти.

   Питання впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти стоїть на системному й глибокому контролі адміністрації, методичного кабінету і управління освіти. Спільними зусиллями адміністрації закладу, усіх працівників школи створюються умови для реалізації першочергових завдань початкової школи, які прописані в новому Державному стандарті, бо від результативності та ефективності початкової освіти значною мірою залежить якість функціонування середньої й старшої школи, які мають бути пов'язані між собою принципом наступності.

   На початкових етапах (перший - другий рік роботи) уся робота в закладі була спрямована на вивчення змісту державних вимог до загальноосвітньої підготовки учнів початкових класів, змісту матеріалу, який викладався, організаційних моментів, створення відповідної навчально-матеріальної бази. Протягом третього-четвертого років педагоги більшої уваги надавали методичній діяльності, технологічній стороні уроку, здійсненню ефективного впливу на учня, інноваційній діяльності, обміну досвідом.

Протягом 2012-2016 р.р.:

  • Вчителі школи активно включилися в проведення Всеукраїнських акцій «Дай руку, першокласнику», «Нові стандарти – нова школа».
  • Складено та затверджено план впровадження Державного стандарту початкової загальної середньої освіти в закладі (щорічно). Розглядаються питання щодо впровадження нових Державних стандартів освіти під час засідань шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів. Щорічно заслуховуються на педагогічній раді (перед початком навчального року та в кінці). Виносяться проміжні питання на методичну раду.
  • Здійснюється методичний та психологічний супровід впровадження державного стандарту початкової освіти.
  • Адміністрацією навчального закладу проаналізовано кадрове забезпечення, організовано курсову підготовку вчителів за новими стандартами.
  • Опрацьовано педагогічними працівниками школи вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи відповідно до програм; вивчено зміст програм зі змінами, особливості роботи за новими підручниками; проведено роз`яснювальну роботу серед батьків учнів.
  • Протягом всього періоду впровадження Державних стандартів педагоги працювали у методичному об’єднанні над створенням методичного та дидактичного забезпечення вивчення предметів у початковій школі.
  • Проводились консультації, наради для вчителів початкових класів, Дні відкритих дверей для батьків та слухачів ВІППО, зустрічі за круглим столом, обмін досвідом роботи, відвідування уроків. Діяли консультпункти для батьків. Для молодих педагогів проведено майстер-класи та навчальні тренінги. Були організовані заняття у Школі майбутнього першокласника.
  • Активно працювала творча група вчителів щодо впровадження інноваційних форм і методів педагогічної діяльності. Результатом роботи стало створення інформаційної сторінки на сайті школи, видано методичні рекомендації з питань формування здоров’язбережувальної компетентності учнів у навчально-виховному середовищі початкової школи.
  • З метою якісного підходу до викладання предметів було відвідано зустрічі з авторами підручників.
  • Реалізацію наступності між дошкільним і загальноосвітнім навчальним закладом забезпечував комплекс різних заходів, що включав у себе взаємодію управлінського складу, методичну роботу, співпрацю педагогів та вихователів, взаємодію дитячих колективів, роботу з батьками.
  • У навчальному закладі впроваджується вивчення інформатики з 2 класу (уже три роки). Заняття проводяться в групах у комп'ютерному кабінеті з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог. Вчитель, який викладає інформатику, відвідала практичні семінари з метою підвищення професійної компетентності,залучена до роботи Школи молодого педагога.

   Чітка організація управлінського та методичного супроводу роботи педагогів в умовах впровадження нових державних стандартів початкової освіти забезпечила якісний підхід до організації навчально-виховного процесу в початкових класах в питаннях підбору навчально-методичної літератури, проведення уроків, організації дозвілля. Педагоги володіють оптимальними методами навчання, враховують вікові, фізіологічні, індивідуально-психологічні особливості школярів. Учителі систематично здійснюють самоосвітню діяльність.

   У рамках упровадження Державного стандарту проведено ряд цікавих, змістовних та результативних заходів. Зокрема, у нашому закладі було реалізовано через масові форми роботи методичний проект «Нові стандарти – нові ідеї», освітньо-виховний проект «Я –українець!», проведено конкурс «15 хвилин на свіжому повітрі», огляд-конкурс «Рух заради здоров’я», парад фізкультхвилинок, захист педагогічних ідей «Зроби навчання цікавішим», конкурс «Країна забав і розваг».

   В школі забезпечено належні умови для навчання і виховання учнів, зокрема 1-х класів, згідно з вимогами Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу. Значна увага приділялась організації гарячого харчування, облаштуванню ігрової кімнати, обладнанню відокремленого туалету та гардеробу.

   Особливу увагу вчителі приділяли збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів, їх моральному та громадянському вихованню. Із цією метою організовували активну співпрацю вчителя з батьками, з медичними працівниками, шкільним психологом, учителями-предметниками, вихователями.

   У ході впровадження державного стандарту здійснювався психологічний супровід учасників навчально-виховного процесу.

   Одним із напрямків діяльності практичного психолога є вивчення процесу адаптації першокласників та пізнавальних процесів, а саме: а) Розвиток наочно-образного мислення, яке є основою повноцінного розвитку логічного мислення, оволодіння навчальним матеріалом; б) Розвиток довільності й організації дій, уміння орієнтуватися на систему умов задачі, переборювати негативний вплив другорядних факторів; в) Уміння орієнтуватися на вказівки вчителя, уважно слухати й точно виконувати ці вказівки.

   Тому протягом першого семестру вже традиційно проводиться вивчення рівня адаптації та психологічної готовності першокласників до навчання в школі. Результати досліджень надавались учасникам навчально-виховного процесу під час консультацій, консиліумів, виступів перед педагогічним колективом на педрадах,  семінарах, методичних об'єднаннях.

   З дітьми, які мають труднощі перебігу адаптаційного періоду, проводиться профілактично-корекційна робота. Здійснювалась індивідуальна діагностика новоприбулих учнів; учнів, які мають проблеми із навчанням та поведінкою на уроках. За результатами індивідуальних діагностик класоводам були надані рекомендації щодо роботи з даними дітьми.

    Також практичним психологом проводились заняття з учнями, що навчаються на індивідуальній формі навчання. На запит класоводів проводились соціометричні дослідження. На основі результатів діагностики дано рекомендації по роботі з класом. Соціально-психологічною службою здійснено рейди в проблемні сім’ї.

   Психологічна служба приділяє значну увагу вивченню адаптації учнів при переході з початкової школи в основну. Разом з адміністрацією та педагогічним колективом загальноосвітнього навчального закладу виробляється система вимог для учнів 5-х класів, яка будується з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей. Розробляється план організаційно-педагогічних заходів із метою відстеження проходження дітьми адаптаційного періоду та створення сприятливих умов для цього, а саме:

   а) проводяться наради, педагогічні консиліуми з педагогами, що працюють у класі, працівників психологічної служби з метою обговорення аспектів психолого-педагогічних особливостей переходу дітей з початкової школи в середню. їх адаптації та готовності до навчання в середній школі тощо:

   б) проводиться обмін спостереженнями між учителями, що працюють у 5-х класах, з метою всебічного вивчення особистості кожної дитини та індивідуальних особливостей

   в) наприкінці І семестру проводиться психолого-педагогічний консиліум «Результати адаптації п'ятикласників до навчання в середній школі».

   Практичний психолог, соціальний педагог здійснюють також просвітницьку роботу з батьками. У своїх консультаціях фахівці розкривають  питання: вікових особливостей дітей 6-7 років; проблеми, з якими може зіткнутися дитина під час навчання в школі, і можливі шляхи їх вирішення; вплив батьківсько-дитячих стосунків на розвиток дитячої особистості, особливо в цей період; проводиться анкетування батьків щодо додаткового визначення рівня адаптації дітей до навчання в школі.

   Протягом березня-травня 2016 року проведено анкетування серед заступників, вчителів початкової ланки, батьків і учнів початкової школи на предмет виявлення їхнього відношення до інновацій в початковій школі. (Результати подано в окремій статті.) Батькам та класоводам дано рекомендації.

В умовах упровадження нового державного стандарту початкової освіти результатом роботи стало:

  • створення інформаційної сторінки на сайті методичного кабінету,
  • методичні рекомендації з різних питань формування компетентностей учнів у навчально-виховному середовищі початкової школи;
  • створено базу наочно-дидактичного забезпечення навчально-виховного процесу;
  • створено кабінет інформатики для учнів початкової школи;
  • закуплено нові парти, стільці в кабінети початкової школи;
  • участь у заходах різних рівнів: засідання Всеукраїнського круглого столу з теми «Особливості впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти в 2013-2014 навчальному році у 1-2 класах загальноосвітніх навчальних закладів»; круглий стіл з елементами гри «Зміст діяльності керівника методичного осередку в умовах реалізації державного стандарту початкової освіти»; науково-практична конференція «Формування соціальних компетентностей вихованців в умовах наступності дошкільної і початкової освіти» на базі ВІППО; День відкритих дверей для слухачів відділу початкового навчання ВІППО з питань впровадження державного стандарту початкової освіти. Питання слухалось на методичній раді ММК управління освіти Луцької міської ради. Знято відеосюжет за участю учнів 1-А класу з даного питання на Волинському телебаченні.
  • Досвід педагогів представлено на виставці дидактичних та методичних матеріалів:

Саціна Н.Л. «Нові стандарти – нові ідеї», Купчик О.О. «Формування ключових компетентностей учнів шляхом впровадження проектної технології», Васюрина Н.М. «Людина починається з добра…», Романюк Л.В. «Година спілкування та позакласні заходи» (1-4 класи) (2014 рік),

Романюк Л.В. «Формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів» (2015 р.),

Мартинюк В.В. «Цей світ пізнати до кінця», Александрук А.П. «Здоров’язберігаючі технології в початковій школі», Саціна Н.Л. «Методичний супровід завдань національно-патріотичного виховання учнів школи» (2016 р.)

За роки впровадження державного стандарту початкової освіти спостерігаються зміни, що позитивно впливають на організацію навчально-виховного процесу в початкових класах, діяльність педагога, учнів та батьків:

  • з’явилась навчально-методична література для вчителя та учнів;
  • внесено зміни в програми, очікуємо розвантаження навчальних програм;
  • видано нові нормативні документи, зокрема, наказ про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, доповнений листом «Щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів»; Інструкція з ведення журналу; лист про недопущення перевантаження учнів початкових класів надмірним обсягом домашніх завдань;
  • процес навчання став цікавішим; проектна діяльність допомагає вирішити багато завдань, які ставить педагог перед учнями;
  • методичний арсенал педагога став багатшим і різноманітнішим.

Проте в ході впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти виявлено певні проблеми:

  • Відсутність підручників для учнів 4-х класів значний час вплинула на якість навчання.
  • Відсутність групи продовженого дня для учнів 1-х класів, що створює відтік дітей в інші заклади.
  • Велика кількість дітей з логопедичним вадами. 0,5 ставки логопеда не вистачає для охоплення усіх дітей увагою логопеда.
  • На сьогоднішній день потребує серйозної уваги оснащення кабінету інформатики для потреб початкової школи, забезпечення навчального процесу сучасними засобами навчання. Потребує удосконалення матеріально-технічна база спортивного залу. Забезпечення наочним приладдям уроків природознавства.
  • Перевантаження змісту програм, невідповідність окремих тем віковим особливостям учнів.

   Діяльність педагогічного колективу з питань реалізації нового державного стандарту початкової освіти є такою, що відповідає вимогам чинної нормативно-законодавчої бази. Слід звернути належну увагу на підвищення якості початкової освіти учнів, формування в них уміння самостійно здобувати знання і творчо застосовувати їх на практиці, про що свідчить моніторинг якості освіти в школі в 2015/2016 н.р. Потрібна також скоординованість в роботі педагогічного колективу щодо реалізації компетентнісного, орієнтованого підходу, спрямованого на особистісний розвиток молодших школярів, формування в них ключових і предметних компетентностей.

  Результати проведеного анкетування серед учасників навчально-виховного процесу будуть враховані при плануванні методичної роботи на 2016/2017 н.р.

Рішення:

Заступнику директора школи Саціній Н.Л.:

  • До 15.08.2016 року розробити план заходів з питань впровадження державного стандарту освіти в 2016/2017 н.р.
  • Протягом 2016/2017 н.р. сприяти участі педагогів у створенні навчально-методичного забезпечення реалізації змісту державного стандарту.
  • Протягом 2016/2017 н.р. створити умови для обміну досвідом педагогів школи, залучивши їх до активної участі у міській виставці навчально-методичних видань.

Соціально-психологічній службі постійно проводити дієву соціально-просвітницьку та профілактичну роботу з питань впровадження державного стандарту початкової освіти.

Педагогічному колективу протягом 2016/2017 навчального року з метою ефективного впровадження вимог державного стандарту загальної середньої освіти:

  • Забезпечити психолого-педагогічну підтримку і супровід усіх учасників навчально-виховного процесу.
  • Продовжити роботу по зміцненню матеріально-технічної бази школи.
  • Брати участь у заходах різних рівнів з метою обміну практичним досвідом роботи.

 

Наталя Саціна, заступник директора

КЗ "Луцька ЗОШ І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради"

Категорія: Державні стандарти | Додав: Умарі
Переглядів: 3527 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: