Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Методична скарбничка

Використання інноваційних вправ на уроках української мови
16.11.2016, 17:45

«Навчаючи – учусь».

Цей метод використовується при узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість дітям взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу дає загальну картину понять і факторів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання.

 «К а р у с е л ь»

Цей варіант навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників у активну роботу з різними партнерами для обговорення дискусійних питань. Цю технологію застосовують для інтенсивної перевірки обсягу й глибини набутих знань.

Тема «Багатозначні слова».

Діти стають у два кола. Внутрішнє коло нерухоме: учні високого та достатнього рівня. Зовнішнє коло рухоме. Учні рухомого кола відповідають на запитання учня навпроти і переходять до наступного. В кінці «Каруселі» обговорюють питання: в кого були помилки, кому слід попрацювати над питаннями теми.

«З а й м и     п о з и ц і ю»

Цей метод корисний на початку роботи з дискусійними питаннями та проблемами. Його можна використати на початку уроку для демонстрації розмаїття поглядів на проблему, що вивчається. Використовується після опанування дітьми певною інформацією й усвідомлення ними можливості протилежних позицій щодо її розв’язання.

 «М і к р о ф о н»

Ця технологія є різновидом загальногрупового обговорення. Вона надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на питання або висловлюючи свою думку чи позицію. Такий вид роботи доцільно використовувати на початку уроку, коли повторюється чи закріплюється раніше вивчений матеріал.

Метод «Незакінчені     речення»

Цей прийом часто поєднується з «Мікрофоном», що дає можливість ґрунтовніше працювати над умінням висловлення власних ідей,  порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає змогу учням вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

Українська мова. Тема «Узагальнення знань про іменник».

Вчитель: - Іменник змінюється за …

                - Щоб визначити число іменників, треба …

                - За родами іменники не …

                - При відмінюванні іменників пам’ятай про  … і т. д.

або

Продовж правило:

У слові стільки складів, ...

Щоб знати, яку букву е чи и писати в ненаголошеному складі кореня, треба …

Слова, протилежні за значенням - …

Слова, близькі за значенням - …

Закінчення слова – це…

Основа слова – це…

Корінь слова – це…

«Робота в малих групах»

Робота в малих групах дає змогу набути навичок спілкування та співпраці. Після того, як вчитель об’єднав дітей у малі групи і вони отримали завдання, група за короткий час повинна виконати завдання та представити результати роботи своєї групи.

  1. Назвіть слова, в яких звуків більше, ніж букв.

Майка        галявина

Мілина      маяк

Читаю        в’є

Їхав            ящик

  1. Назвіть слова, що мають два склади.

Учень       луснув       одяг

Грак          квітень      міцний

Заєць         нова          малина

3.Назвіть слова з наголосом на першому складі.

Мороз        ромашка

Зима           конвалія

Вітер            тюльпан

Квіти            троянда

4.Визначіть кількість речень у тексті.

Наша школа гарна біля школи є великий спортивний майданчик тут хлопці грають у футбол клас  наш теж затишний хлоп’ята слідкують за порядком.

А)3;    б)5;  в)4;  г)6.

«Робота в парах»

Парна робота полягає в допомозі сильного учня слабшим, у взаємодопомозі. Склад пар визначає вчитель, враховуючи симпатії або можливості учнів. Пари можуть мати постійний (статичні) і змінний склад (динамічні). Головне для парної організації навчальної діяльності – взаємонавчання і взаємоконтроль.

Тема «Споріднені слова»

Знайдіть групу споріднених слів:

Сніговий               сніг               снігу

Хуртовина           сніговій        снігом

Метелиця           сніговий       снігів

Заметіль              сніжок          снігам

Завірюха             сніжинка      у снігах

Віхола                 засніжило      снігами

«Мозковий штурм»

Це – ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень із конкретної теми.

Оголошується проблема, яку треба розв’язати. Всі учні беруть участь у її обговоренні шляхом колективного обдумування – «мозкового  штурму».

Метод      «Прес»

Метод навчає дітей виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стильній формі, переконуючи інших. ( «Я вважаю, що …», «Тому, що ….», «Наприклад …», «Таким чином …»).

«Рольова     гра»

Мета розігрування ситуації в ролях – визначити власне ставлення до конкретної ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом гри, виконання ролі, яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації в певній ролі» та надає можливість діяти, як насправді. Ви можете поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку.

 «Два – чотири – всі разом»

Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.

Вправа « Сенкан»

( вірш у 5 рядків, який синтезує інформацію і факти  у стисле висловлювання, що описує чи віддзеркалює тему)

Крок 1.

Запропонуйте учням тему для вірша. Кожен працює самостійно.

Крок 2.

Поділіть групи на пари. Запропонуйте дітям об’єднати зусилля, вибираючи з двох віршів найкращий, і скласти один спільний вірш.

Крок 3.

Вірші, написані в парах. Можна буде представити на обговорення групи.

Крок 4.

Це викликає нову дискусію. Діти обирають кращий вірш.

Крок 5.

Сенкан можна складати, використовуючи таку форму:

  • Тема ( звичайно іменник)-------------------------.
  • Опис ( звичайно 2 прикметники)--------------- .
  • Дія ( звичайно 3 дієслова)------------------------- .
  • Ставлення ( фраза, яка складається з 4 слів і висловлює ставлення до теми)------------------- .
  • Перефразування сутності ( синонім до першого слова)----------------------------------------------------  .

Наприклад:

                      Сонце

                      Яскраве, гаряче.

                      Світить, гріє, випромінює.

                      Без нього неможливе життя.

                      Світило.

Вправа « Абетковий суп»

Крок 1.

Розрізати абетку, вилучивши з неї букви ь, и, й.

Крок 2.

Кожен учень витягує з кошика по літері та придумує підсумкове речення на тему, яке починається з цієї літери.

Вправа « Тестування»

Тема: « Будова слова»

I рівень (завдання № 1 -2 ) – репродуктивний. Відтворення  фактичного матеріалу, який засвоїли учні.

II рівень  (завдання № 3 -4) – частково – пошуковий. Здатність застосувати знання на практиці.

III рівень (завдання  № 5 -6) – творчий. Здатність переносити знання на вирішення нових завдань. Кожне завдання оцінюється  2 балами.

  1. Продовж речення. Корінь – це…:

а) частина слова без закінчення;

б) змінна частина слова;

в) спільна частина споріднених слів.

2. Підкресли ряд споріднених слів.

а) Гуска, гусеня, гусінь, гусячий;

б) мороз, морозиво, заморозити.

в) ніжка, нога, на нозі.

3. Від якої частини слова за допомогою префіксів та суфіксів можна утворити споріднені слова?

а)  По-;

б) – сад -;

в) – ик -.

Утвори декілька:_________________________________________________________________

  1. Учні написали словниковий диктант. Знайди диктант, в якому допущені помилки, і виправ їх.

а) Кислиця, апельсин, озиро, зелиніють, директор, кешеня, зимовий,кирувати;

б) читати, абрикос, вишневий, гречаний, веселитись, кипіти, черемха;

в) верховина, земля, велосипед, великий, горизонт, квиток, кермо.

2. Учитель на дошці записав слова: розписка, писемний, написати. Яку  тему на уроці він буде пояснювати учням?

а) Спільнокореневі слова;

б) частини мови;

в) правопис префіксів і прийменників;

г) неозначена форма дієслова.

                                                                                                          

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Умарі
Переглядів: 608 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: